BEJELENTKEZÉS

Táplálkozás időskorban

Az időseknél előforduló gyakori táplálkozási eltérés az elhízás és a fogyás is.  Az elhízás a kevesebb mozgáshoz, a változatlan kalória bevitelhez köthető.        Gyakrabban találkozunk a testi leromlással, fogyással, melynek az emésztőrendszer sorvadásától a lelki bajokig számtalan oka lehet. Időseknél mind a mennyiségi, mind a minőségi éhezéssel találkozunk.

A bevitt tápláléknak tartalmaznia kell fehérjét, szénhidrátot, zsírt, vitamint, ásványi anyagokat.

Betegségek és a táplálkozás összefüggése:

-          fokozott kalóriabevitel: magasvérnyomás, cukorbetegség, elhízás

-          elégtelen folyadékbevitel: kiszáradás, alacsony vérnyomás

-          fehérjehiány: fokozott fertőzéshajlam, felfekvések, elbutulás

-          kalcium-hiány: fokozott töréshajlam

-          rostszegény táplálkozás: székrekedés

-          vashiány: vérszegénység 

Legfontosabb táplálkozási javaslatok:

  1. Megfelelő mennyiségű folyadékbevitel: legalább másfél liter folyadék fogyasztása a csökkent szomjúságérzés ellenére.
  1. Gyakoribb, kis adagok fogyasztása: a napi táplálék mennyiséget 5-6   alkalomra elosztva célszerű fogyasztani
  1. A fogsor, vagy a műfogsor ellenőrzése, javítása: javul a rágás
  2. Rostanyagokban gazdag ételek fogyasztása: a székrekedés természetes megoldása lehet
  3. Az étvágy javítása: terítés, fűszerezés, kevés vörös bor fogyasztása

 

Dr Majercsik Eszter